Över 90 procent av alla personbilar som säljs av Bil och Motor i Sydost – din Toyota-handlare i Kalmar, Karlskrona och Västervik – är antingen en el- eller laddhybrid, och som utvecklare av hybridsystemen är det Toyota som säljer majoriteten av alla hybridbilar i världen. Vad är då en hybridbil och vad är det för skillnad mellan el- och laddhybrid? Bil och Motor i Sydosts kunniga medarbetare förklarar hybridbilarnas egenskaper och fördelar.
Över hela världen pågår en ständig debatt om klimatförändringar, och mål och åtgärder för att minska globala koldioxidnivåer. Toyota Motor Corporation, som har sjösatt flera ambitiösa miljömål i programmet Toyota Environmental Challenge 2050, har i flera decennier arbetat med miljön i fokus. Lanseringen av Toyota Prius 1997 revolutionerade fordonsbranschen och har gjort att alla stora biltillverkare vill erbjuda egna versioner av de hybridsystem som Toyota har tagit fram och ständigt utvecklar.
– På Bil och Motor i Sydost är vi stolta över att kunna representera och erbjuda Toyotas världsledande utbud av hybridbilar. Vi kan erbjuda hybrider inom alla fordonsklasser för personbilar, förklarar Niclas Sturesson, försäljningschef vid Bil och Motor i Sydost, som finns i Kalmar, Karlskrona och Västervik.
80 procent av alla hybridbilar som säljs i världen är tillverkade av Toyota och för att skynda på den globala omställningen till hybridbilar och ett bättre klimat släppte Toyota-koncernen 24 000 av sina patent för hybridsystem fritt på marknaden 2019.
– Den hybridteknik som Toyota har utvecklat i över 25 år kan alltså andra biltillverkare nu ta del av helt gratis. Trots det har Toyota redan ett stort försprång och kommer leda utvecklingen av hybrider och Fuel Cell, det vill säga bränslecellsteknologi, även i framtiden.
Sedan Toyota lanserade Prius har de sålt över 15 miljoner elhybrider över hela världen. Kortfattat kan elhybrid beskrivas som det enkla och trygga alternativet där bilföraren inte behöver fundera på laddning och bilens räckvidd. I en elhybrid finns både en elektrisk motor och en förbränningsmotor, bensin eller diesel, som arbetar tillsammans.
– Bilens system växlar automatiskt och väljer alltid el som förstaalternativ under en körning. När du kör laddar den elektriska motorn upp sig själv med hjälp av rörelseenergin som uppstår under färden. Det som i en vanlig bil blir rena energiförluster, som bromsenergi och rullningsenergi, omvandlas i en elhybrid till el som driver bilen framåt.
Elbilsguide – vilken bil passar dig?
Att köra med elhybrid handlar alltså om att ta vara på spill som annars hade förbrukats. Ju mer spill desto mer laddas batteriet samtidigt som förbränningsmotorns förbrukning minskar.
– Hybridsystemet fungerar som bäst vid blandad körning, det vill säga både stadskörning och landsväg under samma körtur. Toyotas elhybrider kör på enbart ren el under vissa sträckor, medan de mildhybrider som våra konkurrenter erbjuder kräver en extra generator, säger Jaan Mägiste, säljare vid Bil och Motor i Sydost.
Ökad efterfrågan och utveckling av hybridtekniken har medfört att Toyota inte längre tillverkar rena dieseldrivna personbilar till Europamarknaden. Tio procent av de personbilar som Bil och Motor i Sydost sålde 2015 var hybrider, och bara fem år senare hade hybriderna stigit till över 90 procent av försäljningen. De mest sålda elhybriderna är minisuven Toyota C-HR och Toyota Corolla Hybrid som 2019 blev utsedd till både Årets familjebil och Årets elbil.
– Genom lanseringen av Yaris Hybrid finns det nu även en elhybrid i småbilssegmentet. När det gäller plugin-hybrid, det vill säga laddhybrid, har Toyota RAV4 blivit en stor succé. På full laddning, som kan göras i ett vanligt eluttag, har bilen en räckvidd på sex mil. Då är den en ren elbil, berättar Jaan Mägiste.
– När laddningen är förbrukad går de flesta laddhybrider på marknaden över till fossilt bränsle som bensin, men RAV4 växlar istället över till elhybrid och behåller sin fulla effekt på 300 hästkrafter. Skattemässigt ligger RAV4 bäst i sin klass, och andrahandsvärdet på hybrider minskar i lägre takt än både bensin- och dieselbilar.
Laddhybriderna går att ladda i vanligt eluttag, 230 volt, publika laddstolpar eller i en laddbox som ansluts till bilägarens fastighet. Innan installation av laddbox bör fastighetsägaren rådfråga elektriker så att inte laddningen överbelastar ledningarna i fastigheten.
– Det kan hända i vissa äldre hus. Jag har själv ett hus från 1970-talet, men hade inga problem att installera laddbox. Fördelen är att bilen laddas upp dubbelt så snabbt än om du laddar genom ett vanligt eluttag, förklarar Jaan Mägiste.
– En vanlig fördom är att en hybrid kräver mer jobb och mer service, men i själva verket är det tvärtom, säger Niclas Sturesson.
Läs mer om våra elhybrider och aktuella kampanjer nedan
Elhybrid – Så fungerar det
Aktuella kampanjer
Elbilsguide – vilken bil passar dig?